Nieuws

16-04-2018

Tips om oplichters aan de lijn ter herkennen

Oplichters aan de lijn? Vier tips van het FOD Economie om ze te herkennen.

  • Maakt de verkoper zich bekend? Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen..
  • Is het aanbod van de verkoper duidelijk? Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan om meer details. Misleidende telefoontjes gaan meestal over gratis aanbiedingen, kortingsbonnen of proefpakketjes om een product eerst uit te testen.
  • Heeft u een schriftelijke bevestiging gekregen? Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet u alle informatie geven over het aanbod en over uw recht om van de aankoop af te zien. Kijk hiervoor tevens uw ongewenste e-mails na.

Kreeg u een verdacht telefoontje? Meld het dan aan de FOD Economie via https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/ en bij https://www.eccbelgie.be/ wanneer het bedrijf dat u belde zich in een ander Europees land bevindt.

Korps

Beleid

Diensten

Extra

E-loket

Contact