Nieuws

06-11-2017

Tips om de vrieskou op de juiste manier te trotseren met de wagen.

Het is vriesweer, voor veel bestuurders betekent dit autoruiten krabben. Hieronder vindt u enkele tips om de kou op de juiste manier te trotseren.

Doe geen lange startpoging
Als de motor niet vlot aanslaat, dan doe je beter een paar korte startpogingen dan een lange. De batterij is een van de zwakste punten van een auto in de winter en als ze te zwaar belast wordt, zal ze het begeven.  

Geef géén gas bij het starten
Blijf van dat gaspedaal af. De meeste huidige benzinemodellen beschikken over elektronische injectie- en ontstekingssystemen die de hele operatie beheren zonder dat je het gaspedaal moet aanraken.  

Ontkoppel tijdens het starten
Als je het ontkoppelingspedaal indrukt tijdens het starten, kan de motor vrijer draaien, zelfs in neutraal.  

Koplampen helpen batterij
Als het starten niet wil lukken, vooraf even de koplampen aansteken om de batterij op te warmen.  

Ruitenwissers zijn geen ijswissers
Gebruik je ruitenwissers niet om ijs te wissen: dit ruïneert niet alleen je ruitenwissers, maar zorgt ook voor een ondoorzichtige brij op de ruiten.  

Giet nooit warm water op bevroren ruiten
Absoluut uit den boze: aangevroren autoruiten proberen te ontdooien door er warm water over te gieten. Hierdoor kan de autoruit barsten en bovendien kan het water, eens het afgekoeld is, gaan aanvriezen.

Dek je ruiten af
Dek je ruit niet af met krantenpapier, want dit kan aankoeken als het bevriest. Gebruik karton of speciale folie.

Stop een kurk achter je ruitenwisser
Om vastgevroren ruitenwissers te voorkomen: stop een kurk tussen de autoruit en de ruitenwissers.

Krab ijs weg met hulp van ontdooispray
Bij het ijs krabben is het opletten voor krassen. Een brede krabber werkt het best en het is een goed idee om ontdooispray te gebruiken. Vooral niet te zuinig zijn daarmee.

Doe grafiet- poeder in de sloten
Breng op voorhand grafietpoeder aan in de sloten - steek je sleutel een paar keer in het slot om het poeder goed te verspreiden. Dit voorkomt bevroren sloten.

Stop antivries in je zak
Wie een klein busje antivriesspray in zijn jaszakken of handtas bewaart, krijgt altijd zijn deur open - zelfs als het slot bevroren is.

Gebruik geen handrem
Omdat de handrem kan vastvriezen, is het beter deze niet te gebruiken bij serieus vriesweer. Beter is de wagen in versnelling te zetten en - als je op een helling staat - wielblokken te gebruiken.

Rij met winterbanden
Controleer spanning en profieldiepte van de banden: drie tot vier millimeter is in de winter het minimum. Winterbanden zijn geen overbodige luxe. Bij een snelheid van 50 km per uur bedraagt de remafstand op harde sneeuw 23 meter met winterbanden en 55 meter met zomerbanden. Ook op nat wegdek beperken winterbanden de remafstand aanzienlijk. In een aantal Europese landen en op sommige bergpassen zijn winterbanden verplicht: wie er geen heeft, riskeert dan een fikse boete.

Gebruik antivries tot -30 graden
Het koelsysteem dient van voldoende antivriesmiddel voorzien te zijn. Laat het koelsysteem en de ruitensproeier van de auto beveiligen tegen temperaturen van minimaal -30 graden. 

Strooi talk- poeder op de deurrubbers
Deurrubbers kunnen vastvriezen. Trek niet te hard aan de deuren want de rubbers kunnen loskomen. Smeer de rubbers vooraf in met talkpoeder. Je kan ook rubbervet gebruiken.

Sneeuw- kettingen voor extremen
Bij extreem winterweer zijn sneeuwkettingen noodzakelijk voor grip en trekkracht. Op plaatsen waar sneeuw ligt, kan door verkeersborden duidelijk aangegeven worden dat je de sneeuwkettingen verplicht moet gebruiken.

Korps

Beleid

Diensten

Extra

E-loket

Contact